Overview

Danmarks bedste arbejdsplads har ingen regler

We are happy that you are here

Danmarks bedste arbejdsplads har ingen regler

IT-virksomheden Daxiomatic tror hverken på chefer eller regler for reglens skyld, men drives af formål, tillid og frihed.

16 februar 2017 - 7 år ago

Det lyder næsten for utroligt til at være sandt, men hos Daxiomatic er der ingen fokus på fakturering eller mål. Der er heller ingen personalehåndbog eller overordnede, og arbejdstiden… den er der ingen, der tjekker.

"Når vi siger, at virksomheden bygger på frihed og tillid, så er det ikke bare fine ord i teorien" forklarer Pia Tasior, der bærer den flotte titel ”Good Karma Officer” hos Daxiomatic.

Frihed og selvledelse er nøgleord

Hun og hendes ca. 40 øvrige kolleger i virksomhedens kontorer i Odense og Roskilde er ikke drevet af bundlinje og vækst, men af formål før profit. Det lyder måske alternativt, men ikke desto mindre har virksomheden, der blev grundlagt i 2010, firdoblet deres omsætning siden 2012 og vundet en Gazelle-pris. Her er ingen sælgere, og når Daxiomatic implementerer løsninger i Microsoft Dynamics AX til deres kunder, så har de heller ingen bindende kontrakter. Det er uhørt i den ellers hårde branche, men det er der en grund til, forklarer Pia Tasior:

"Vi skal gøre vores bedste hver eneste dag og yde en service, der gør, at vores kunder bliver så glade for samarbejdet, at de anbefaler os til andre. Det ansvar deler alle på fuldstændig lige fod, og derfor har vi heller ingen chefer, vi skal referere til."

Fokus på formålet

Seniorkonsulent Jan Pedersen elsker sit arbejde og er stolt over at være ansat på Danmarks bedste arbejdsplads. Hjemmearbejde har været et vigtigt parameter for fleksibilitet hos ham, men hos Daxiomatic er det ikke længere afgørende.

Jan Sædholm Pedersen
"Det bedste ved at være ansat her er følelsen af at være med på holdet. Jeg glæder mig til at komme af sted om morgenen og bliver mødt af kolleger med det samme drive. Vi konkurrerer ikke mod hinanden, vi sparrer, og vi tør bede hinanden om hjælp, og det er den synergi, der gør, at vi holder hinanden skarpe."
Jan Sædholm Pedersen • Senior Consultant

Intet er hemmeligt

Hver fredag holder Daxiomatic ”symbiose”. Et møde, hvor alle er samlet og bliver opdateret på, hvad kollegerne laver, og om nogen er kørt fast i en opgave og har brug for hjælp, mens andre måske deler en succesoplevelse. Økonomien i virksomheden er også synlig for alle.

"Alle kolleger kan se, hvad vi omsætter for og har til rådighed, og med den indsigt kommer et ansvar. Kollegerne skal selv forholde sig til, om der fx er råd til, at de kan komme på kurser og få nye gadgets. Samme tilgang er der også til ferie og barsel," forklarer Pia Tasior og fortsætter:

"Jeg spørger de kolleger, der skal på barsel, hvad de har brug for, og så laver vi en individuel aftale ud fra det. Det kan være meget forskelligt, om de ønsker en lang eller kort barsel, eller måske en ugentlig fridag i en periode."

En flok glade idioter

For kollegerne Brian Warming og Jan Pedersen er det ikke lønnen, der driver dem. Heller ikke den fælles overskudsdeling. Det er friheden, det sociale sammenhold og den faglige udvikling.

Brian Warming
"Hvis du drømmer om at blive sherif, så er det her den helt forkerte arbejdsplads. Grunden til, at Daxiomatic fungerer så godt, er nok bare fordi, vi er en flok glade idioter, der elsker at gå på arbejde og ikke kan finde ud af at sige nej," griner Brian Warming.
Brian Warming • Senior Consultant

Vindere af Danmarks bedste arbejdsplads 2016

Danmarks Bedste Arbejdspladser er blevet udnævnt af Great Place to Work siden år 2000 og er inddelt i tre kategorier.

• Daxiomatic vandt titlen i kategorien 'Mindre arbejdspladser'.

• Middelfart Sparekasse vandt titlen i kategorien 'Mellemstore arbejdspladser'.

• Revisionsfirmaet Beierholm vandt titlen i kategorien 'Store arbejdspladser'.

Prisen uddeles på baggrund af en anonym trivelsundersøgelse blandt ca. 30.000 ansatte i 128 danske virksomheder samt en kulturprofil, der bliver udarbejdet af virksomheden.

Læs den oprindelige artikel de frie funktionærer her