Overview

Månedens virksomhed: Daxiomatic

We are happy that you are here

Månedens virksomhed: Daxiomatic

Måndens virksomhed: Daxiomatic

8 september 2016 - 8 år ago

Daxiomatic får succes med Microsoft Dynamics AX

Den odenseanske virksomhed Daxiomatic, der har til huse på Landbrugsvej i Odense S og i Roskilde, har i de seneste år oplevet stor vækst til trods for, at virksomhedens grundlag er et standardprodukt, nemlig ERP-systemet Microsoft Dynamics AX. Det betyder, at Daxiomatic skal adskille sig fra konkurrenterne med andre midler.

Jesper Refning
Vores forretning drejer sig om mennesker. Om kunderne selvfølgelig, men lige så meget om vores ansatte.
Jesper Refning • Managing Partner

Vores succes har selvfølgelig noget at gøre med, at AX er et godt system, men det primære er, at vi udelukkende har ansat superskarpe folk, der ikke er bange for at tage ansvar, og frem for alt anstrenger sig for at lave en god løsning,” konstaterer Jesper Refning, der har titel som Managing Partner, og er den person, som alle 40 ansatte refererer direkte til.

Simpel og unik struktur skaber succesen

Han er ikke i tvivl om, at virksomhedens simple og ret unikke struktur er en væsentlig del af forklaringen på, at han skal takke sine ansatte for Daxiomatics eksplosive vækst. Succesen kommer nemlig på grundlag af stærkt fodarbejde og den enkelte ansattes ønske om, at gøre noget særligt for kunderne, mener han:

Jesper Refning
Vi har ingen sælgere ansat. Vi har heller ikke nogen regler eller noget hierarki i Daxiomatic
Jesper Refning • Managing Partner

“I det hele taget er vi nok lidt uortodokse i vores forretningsstrategi, for vi har heller ingen mål for, hvad vi skal nå, og vi har ingen vækstrater, vi stiler efter. Hvis vi har glade og tilfredse kunder, er alt, som det skal være,” slår han fast.

Venter på de rette folk

På Daxiomatics website fremgår det, at alle stillingsopslag løber, indtil den rette mand (m/k) er fundet til den ledige post, og Jesper Refning understreger, at det også er gældende, når markedet ellers kræver hurtig handling.

“Vi er stærkt afhængige af at have de rigtige folk ansat, og det er måske det eneste sted, hvor vi er lidt rigide. Vi ansætter ingen, blot fordi vi har travlt, og der står en potentiel opgave og venter på os. Hvis ikke vi er helt sikre på ansøgeren, er vi ikke bange for at sige nej til opgaver i mellemtiden. Vi vil gerne vokse med de rigtige, dygtige og intelligente medarbejdere, men ellers vokser vi ikke,” siger chefen.

Jesper Refning
Mellemledere er overflødige, når alt går godt, og når det ikke går godt, skal de kæmpe for at bevare deres lederskab.
Jesper Refning • Managing Partner

“Hos os kan alle bidrage direkte med det, de er bedst til, og på den måde er vi sikre på, at vi kan høste alle de input, som kommer fra de ansatte,” forklarer Jesper Refning, der en gang om året bliver presset lidt af det faktum, at han er den nærmeste chef for alle ansatte i virksomheden:

“Vi har lige haft lønsamtaler, og der skal jeg da indrømme, at det er den eneste gang om året, hvor den flade struktur stinker lidt, fordi alle refererer til mig, men det tager jeg med, og for os at se, er ligeværdige mennesker en forudsætning for en stærk virksomhed.”

2010: 1. maj startede Daxiomatic.

2012: Jesper Refning indtræder som Managing Partner.

2013: Daxiomatic flytter til større lokaler på Landbrugsvej 10

2014: Daxiomatic åbner kontor i Roskilde

2015: Regnskab

Læs den oprindelige artikel fra FynskErhverv.dk her